august 2014

Leikanger

Hei!

I går tok vi turen til Leikanger. Da var det opp klokken 9 for å gjøre seg klar, for bussen vår gikk 11.30. Da vi kom fram til Leikanger gikk vi til bruktmarkedet som skulle være der, eller sommerfesten som det ble kalt. Vi var der litt tidlig, så vi tok turen innom matbutikken der vi kjøpte oss lunsj før vi gikk til havet for å sitte å spise! Der satt vi i et par timer å nøyt utsikten og bare skravlet.

Vi bestemte oss for å ta bussen hjem rundt klokken tre, men ingen buss kom. Vi ble heller sittende å se på folk som opptredde på scenen de hadde ordnet til, før vi bestemte oss for å gå til et fyr som vi hadde sett. Det var en utrolig utsikt derfra, og der kunne vi godt tenke oss å sitte i flere timer. Men vi måtte prøve å finne en måte å komme oss hjem på, så det ble bare en snartur dit.

Vi ble sittende i to timer å vente på bussen, men den kom aldri. Så da søkte vi opp nårtid båten skulle gå, og den gikk ikke før i 19-tiden. Og enda måtte vi gå et godt stykke for å komme oss dit. Men på turen gikk vi på pæreslang. Her er det epletrær, pæretrær og plommetrær overalt. Vi hadde det ganske så morro på turen til kaia. Vi kom fram og da var det enda to timer til båten skulle gå. Så vi ble sittende å tulle og skravle de neste timene.

Det var utrolig godt å komme tilbake til Sogndal, fire timer etter den opprinnelige planen. Vi skulle egentlig ut i går kveld, men senga fristet mest. Så det ble en rolig seriekveld for meg. Er lenge siden det har vært så godt å slappe av! Nå skal jeg runde av, for jeg burde legge meg!

Husmor#1

Hei!

Jeg har prøvd å blogge et par dager nå, men det har vært noe feil, for jeg har ikke fått til å publisere innleggene. Men i alle fall så har vi bakt masse, og lagd mye middag som er blitt fryst ned. Har nå 10 middagsporsjoner i fryseren som er klar til å spises. Jeg har også bakt 4 brød og 16 fylte horn. Jeg har i tillegg vasket de to badene våre, gangen, stua og kjøkkenet. Så noen husmorspoeng har jeg da fått!

Ellers har vi handlet mer til hyblene, syklet tur til kirken som er her og slappet en del av. I helgen har de fleste som skal bo her flyttet inn, og det er veldig koselig å bli kjent med de jeg skal dele bad, kjøkken og stue med det neste året. I morgen begynner jo skolen, og jeg gleder meg til å bli kjent med klassen og ta fatt i studiene. Kommer til å blogge om dagen i går senere i kveld, for den trenger et eget innlegg. Men nå skal jeg gå å hente klærne mine fra tørketrommelen, så vi blogges!

Sykkeltur

Hei!

I går var jeg og Marie på det jeg trodde skulle være en liten sykkeltur. Vi syklet inn en fjord her i Sogndal, og hadde tenkt å finne oss en fin plass å ha lunsj, og for å bli litt bedre kjent her. Vi syklet helt til Årøy tunnelen, og der fant vi ut at vi skulle snu, og da hadde vi syklet rundt 8-9 km. På veien tilbake fant vi en fin lunsjplass på noen berg rett attmed sjøen. Der spiste vi en god lunsj, skravlet og dyppet tærne litt. Var utrolig fint der, og hver dag ser vi noe utrolig fint her nede. Angrer ikke på at vi flyttet hit i det hele tatt. På veien tilbake mistet Marie luften i det ene dekket, og måtte gå å spørre noen som bodde der om de hadde en sykkelpumpe. Og snakk om hyggelige folk som bor her, var en som hadde kompressor så hun fikk luft i dekket igjen. Så var det bare å fortsette på hjemturen. Da vi kom inn til Sogndal igjen fant vi ut at vi skulle ta oss en pause på Mix kiosken, vår nye favorittplass. Der satt vi ute å koste oss med hver sin slush, og jammen tittet ikke solen fram da også.

På kvelden satt vi oss i brødbaking. Var helt nydelig med nybakte brød til kveldsmat. Resten av kvelden tilbragte jeg med å se på serier. I dag har vi ingen planer, noe som er veldig deilig med tanke på alt vi har gjort i det siste. Så snart kommer Marie på besøk til meg, så får vi se hva dagen bringer. Håper dere har hatt en fin helg!

Innflyttet

Hei!

Dagene her har gått i ett, er så utrolig mye å gjøre. I går var jeg, mine foreldre, min lillebror og Marie på storhandel. Da fikk vi kjøpt inn masse mat, og det meste vi trenger til hyblene. Vi fikk også vasket rundt på min hybel, og jeg brukte hele kvelden på å pakke ut. Det er utrolig hvor mye en person kan ha med seg for et år. Så nå har jeg heldighvis fått alt på plass, og jeg ble veldig fornøyd med hybelen nå. Er veldig hjemmekoselig og ikke så tomt som det var da jeg kom. Viser ved noen bilder, men alle er tatt med iphone for tiden, har ikke fått kjøpt meg minnekort til kameraet ennå.

Var veldig vemodig å vinke hade til familien min i går ettermiddag, for da startet de turen sin hjem til Alta. Men heldighvis er det ikke lenge igjen til jul.I mellomtiden skal jeg kose meg masse her i Sogndal, og virkelig ta fatt på studiene. Det er noe jeg gleder meg til!

I dag skal jeg og Marie ta oss en lang og god sykkeltur for å se etter en badeplass. For her er det sol og skyfri himmel! Så blogges vi senere!

Framme i Sogndal!

Hele gårsdagen gikk til reising. Vi ankom Gardermoen rundt klokken 17, og der var det tre timers ventetid. De timene gikk til Starbucks, kortspill og skravling. Landet i Sogndal rundt klokken 21, og det er verdens minste, mest sjarmerende flyplass langt oppe på fjellet. Og bussturen inn til Sogndal skuffet ikke. Det er så fint her, elsker plassen! Høye fjell, dyp fjord og fine hus. Hybelen til Marie var også utrolig liten og sjarmerende. Vi bestemte oss for å sove der den første natten, for min hybel var en kilometer unna. Og det er faktisk overaskende lett å dele en liten 90 seng.

(Sogndal sett fra bussvinduet)

I dag våknet vi ganske tidlig, så vi bestemte oss for å dra å se på høgskolen. Det vi har merket her er at det er mye opp og ned bakker og trapper. Men det gjør bare plassen enda mer sjarmerende. Vi fikk sett bygget jeg skal være i, og selve hovedbygget. Tok deretter turen videre til min hybel. Virker som jeg er den eneste som har kommet til nå, så det blir spennende å se hvem jeg skal dele kjøkken og bad med. Vi er fem stykker på 2 bad og et kjøkken/stue.

(Hybelhuset mitt, Elvatunet 6)

Akkurat nå sitter jeg på hybelen til Marie. Det er her jeg har kofferten min til i kveld, for da kommer familien min kjørende med flyttelasset vårt. Vi har tenkt oss ut å spise hvert øyeblikk før vi må på butikkene å finne noe småtteri til hyblene.

(Nydelig utsikt da vi spiste lunsj på bryggekanten)

Dette blir et spennende år, og det har ennå ikke gått opp for meg hvor jeg er, og at jeg skal bli her i fire år. Hjelp!

Jeg flytter

Hei!

Jeg har lenge tenkt på å begynne å blogge igjen, og nå som jeg skal flytte tok jeg steget. Jeg har lyst at familien min og vennene skal få lese litt om min nye hverdag som student på en helt fremmed plass. Da jeg og venninen min Marie søkte på skole i Mars ville vi prøve noe nytt. Vi ville dra til en plass vi aldri hadde vært, som ikke var stor, som hadde tett studentmiljø, var billig, der vi ikke kjente noen og en plass nært naturen. Derfor falt valget vårt på Sogndal. Og da vi fikk svar midt i juli så hadde begge kommet inn på førstevalget. Jeg skal begynne på Grunnskolelærerutdanningen for 1-7.klasse, og Marie skal begynne på Fornybar Energi.

Så i morgen kjører flyttelasset vårt sørover siden mine snille foreldre kunne hjelpe oss. Og jeg og Marie setter oss på flyet klokken 14.45 fra Alta. Det blir utrolig spennende. Vi skal bo på hvert vårt studenthjem der begge to har fått dubletthybel. Dvs at vi deler kjøkken og bad med andre medstudenter. En flott måte å bli kjent med andre på. Grunnen til at vi drar så lenge før skolen begynner er for at vi vil komme oss på plass i hyblene og bli kjent med saftbygda.

Så dette året blir det nok en del blogging, og det kjenner jeg at jeg gleder meg til! Nå er det på tide å runde av innlegget, for jeg er ikke ferdig å pakke! Hjelp!!!