Praha, September 2013: del 3, Slottet og hjemreisen

Dag 3 begynte tidlig, altfor tidlig. Men det var den dagen vi gjorde mest. Vi begynte dagen med frokost på hotellet, som vi gjorde hver morgen. Vi satt å planla hvordan vi skulle gå, og Marie var selvsagt framme med kartet sitt over byen. Vi bestemte oss raskt for å gå til opraen igjen, for der var en enkel vei over til slottet, uten at vi måtte gjennom en stor mengde med turister. Det var utrolig lurt, for alle turistene går over Karlsbroen. Samtidig fikk vi se en nydelig utsikt over slottet og bygningene ved siden av. Da vi kom fram til opraen satt vi en god stund på promenaden ved elven. det tar en stund å komme seg opp til slottene, vi stoppet jo en del men brukte over en time dit.

Det er tungt å gå opp, men så fort du er oppe er det en helt fantastisk utsikt, og det er virkelig verdt det. Vi brukte god tid i parken ved slottet. Vi satt ned å snakket, planla hva vi skulle gjøre videre og så utover byen. Oppe i fjellet er det utrolig rolig i forhold til nede i byen, det er ikke så mange biler der, og du får sett hvordan lokalbefolkningen lever der.

Vi bestemte oss så for å gå opp til slottet for å se. Ikke at slottet er så spesielt fint, men midt i slottsparken er det en stor kirke som heter St Vitus Cathedral. Den er helt fantastisk, og det tok over 600 år å bygge den. Vi kjøpte oss biletter for å få tatt en nærmere titt, og det var verdt pengene. Tenk at de brukte 600 år på å bygge katerdralen. Det er så utrolig mange detaljer, og den er stor. Vi brukte vell en halvtime der inne, og det var stappfullt av turister.

Etter å ha vært i katedralen var vi utrolig sulten, så vi bestemte oss for å ta en god lunsj på favorittresturanten vår i hele Praha. De har en utrolig god kyllingrett der, som er verdt hele turen tilsammen. vi koste oss der i et par timer med god mat. Er en veldig rolig resturant med hyggelige servitører.

Etter lunsjen bestemte vi oss for å gå videre opp, for det var flere plasser å besøke. Vi var innom to turistattraksjoner til, men husker ikke hva de heter. Vi var i allefall begynt å bli lei da, så det gikk ganske raskt. Vi fjaset rundt og hadde det veldig morro. Begynte å bli sent så vi spaserte nedover, og tullet videre. Vi hadde pause på stien som skulle ta oss ned til Karlsbroen igjen. Der var det en turistgruppe som fikk innføring i Subways, noe som var veldig interessant å se på. De fikk streng beskjed om ikke å kjøre ned barn eller hunder.

På Karlsbroen var det mindre turister enn vanlig siden det var begynt å bli kveld. Vi avsluttet kvelden på TGI Fridays, og jeg har ikke telling på hvor mange ganger vi spiste der i løpet av ferien, de har så utrolig god mat der. Det var også dit vi gikk på kvelder vi ville ut av hotellrommet. På kvelden hadde vi egentlig bare en koselig jentekveld på Fridays, og koset oss.

Den siste dagen i Praha gikk til pakking, og masse shopping. Tror alle var rimelig sliten da tiden kom til at vi måtte ta taxi til flyplassen. Vi sov hele veien tilbake til Gardermoen, og vi måtte tilbringe natten på flyplassen. Der slappet vi bare av, så film og holdt oss våken hele natten. Veldig slitsomt, men var verdt turen. Alt i alt hadde vi en super jentetur til Praha, og nå har jeg vært der to ganger på et halvt år. Virkelig en plass å annbefale. God mat, billig, og fine hoteller. Eneste minuset var at vi bare fant en matbutikk på hele turen, men ellers var det ikke noe negativt. Annbefales på det sterkeste.