Praha, September 2013 del 1: reisen til og dag 1

Den 26.september satte jeg og Marie kursen mot store Oslo. Der skulle vi bo fram til den 28. hos Vilde og Henriette, en togtur på 20 minutter unna Oslo S. Jeg, som nesten aldri har vært i storby før syntes jo dette var ekstra spennende. Jeg feiret også bursdagen min i Oslo den 27.september, og den ble feiret på TGI Friday. Skikkelig koselig feiring sammen med gode venner som jeg ikke hadde sett på evigheter. Fikk også møtt Silja som jeg ikke hadde sett på godt over et år, og Agnes kom dagen etter oss. Var utrolig morsomt å shoppe, se hovedstaden og møte gamle kjentfolk disse dagene.

Den 28.september satte vi kursen mot Gardermoen, og der ventet masse taxfree shopping. Elsker taxfree! Flyet vårt gikk først på ettermiddagen, så vi hadde god tid. Det jeg syntes er skummelt med å reise til utlandet er taxi, er så utrolig freaky. Skjønner ikke hvorfor jeg føler det sånn, har gjort det så lenge jeg kan huske. Da vi kom fram til flyplassen måtte vi få tak i en taxi, og det vi har lært oss er at man alltid skal ta de gule AAA taxiene i Tsjekkia. Det tok en stund å finne hotellet, men vi fant fort ut at dette var en hotell i toppklassen. Forrige gang vi var i Praha bodde vi på en gammelt, skittent og knirkete hotell med sur betjenning. Denne gangen var det rene luksusen. Kjempefint bad, gode senger, rent, god mat og hyggelig betjenning. Hotellet vi bodde på het The Icon Hotel & Lounge (tror jeg). Annbefales på det sterkeste om du skal reise til Praha. Så siden vi kom så sent på hotellet den dagen bestilte vi bare roomservice og skravlet. La oss relativt tidlig siden vi skulle tidlig opp dagen etter.

Søndagen våknet vi opp til steikende sol og blå himmel. Var utrolig varmt ute, og vi bestemte at dagen skulle gå til museumene som var i handlegata. Det store bygget dere ser rett ovenfor er det fineste muesumet, men det var stengt for oppussing. Så vi gikk på nabomuseumet. Der fikk vi sett masse spennende på hvordan Tsjekkia hadde det i gamledager. Vi brukte et par timer inne på museumet. Og siden det var så fint vær ute ville vi ikke tilbringe dagen inne på flere museumer så vi gikk rundt i den store handlegata, og gikk innom de butikkene vi syntes var spennende. Kan si det ble mange stoppepauser på Starbucks den dagen.

(en del av handlegata i bakgrunnen, og linselusa meg)

På kvelden var vi ganske slitne, men vi pyntet oss opp og gikk i et par barer. Var ikke så mye liv ute, og siden vi var ganske utslitte gikk vi tilbake til hotellet. Der satte vi oss i baren og skravlet i et par timer. Da vi kom tilbake til hotellrommet bestemte vi oss for å ha spakveld. Vi tok ansiktsmaske, og koste oss.

Del 2 kommer senere, tenkte det var best å dele opp dagene, for noen dager gjorde vi utrolig mye. Og jeg tenkte å skrive litt mer detaljert om dagene, for Praha er virkelig en by som er vedt å oppleve.

Har du vært i Praha? Eller kunne du tenkt deg å dra dit?